Klant en wereld centraal

Klant en wereld centraal

In 1801 richtte Leo Michielsen een handel op in koloniale waren. Honderd jaar later startte de familie met een koffiebranderij in Turnhout. Vandaag is die uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met meer dan 750 medewerkers en een geconsolideerde omzet van 149 miljoen euro.

In 1801 richtte Leo Michielsen een handel op in koloniale waren. Honderd jaar later startte de familie met een koffiebranderij in Turnhout. Vandaag is die uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met meer dan 750 medewerkers en een geconsolideerde omzet van 149 miljoen euro.In 1970 besloot het bedrijf om de koffieactiviteiten hoofdzakelijk te richten op de ‘Out of Home’-markt: het verbruik van koffie op kantoren, in de horeca en de zorgsector. Massaproductie werd ingeruild voor een klantgerichte aanpak met totaalservice, waarbij televerkoop, een goede technische bijstand, een accurate levering én een ruim assortiment aan bijproducten het verschil maken.

Dit Belgische servicemodel werd intussen ook over de grens uitgerold. Naast België is Miko vandaag ook aanwezig in Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechië, Slowakije en Australië. Niet alleen met koffie trouwens. Het bedrijf realiseert bijna de helft van zijn omzet met de verwerking van … kunststoffen. Intussen een tweede belangrijke hoofdactiviteit waarvan de basis gelegd werd op de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel.

Van koffie naar kunststof

Op de Expo van ’58 in Brussel verraste Miko de wereld met de eerste eenkopsfilter. Een voor die tijd vernieuwend product. Marc Swinnen, Marketing & Sales Support Manager: "Met deze koffiefilters bouwden we een grote knowhow op over de verwerking van kunststoffen. We besloten om die te valoriseren. Dat resulteerde in de bouw van een aparte state-of-the-art productieafdeling in Turnhout én later een nieuwe productieonderneming in Polen. Miko Pac ging intussen ook een joint-venture aan met Innoware in Indonesië en produceert vandaag vooral voor grote multinationals in de voedings- en cosmeticasector."

Moderne technieken

"Daarbij hanteren we de meest moderne technieken. Zoals thermoforming voor wegwerpverpakkingen en ‘in mould labelling’. Dat is een procedé waarbij we een kunststofetiket mee in de mal brengen zodat het samen met de verpakking stolt en er als het ware in wordt ‘geïntegreerd’. Een etiket kleven is niet meer nodig. Het resultaat oogt mooi én is voor 100% recycleerbaar. Belangrijk met het oog op duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Custom made designs

In de loop van de voorbije decennia transformeerde Miko van een productiegeoriënteerde naar een marktgeoriënteerde organisatie. Marc Swinnen: "De wensen van de klant staan centraal. Zo stemmen we de productie af op de behoeften van de verschillende markten. Hierbij valt ons op dat klanten meer en meer vragen naar custom made design. Een trend waardoor we voortdurend out of the box moeten denken. Deze evolutie heeft een directe impact op het machinepark en de productie."

Transparante documentatie een noodzaak

Continu blijven innoveren, proactief werken, een marktgeoriënteerde aanpak … Het vereist inderdaad een machinepark dat flexibel inspeelt op de wensen van de klant. Zowel voor de verwerking van kunststof tot verpakkingen, als de bewerking en verpakking van gebrande koffie.

Bart Laps, Manager Productie & Techniek: "De verwerking van kunststof tot kwalitatieve verpakkingen vereist een hightech machinepark. En verplicht ons om continu te optimaliseren. Miko bestaat al zo lang. Het spreekt vanzelf dat we regelmatig nieuwe technologieën integreren in onze installaties. Retrofitting en revamping zijn zeker geen uitzondering. Komt daarbij dat we veel belang hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo lanceerden we Puro, onze Fairtrade koffie, waarmee we ook bijdragen tot de bescherming van het Regenwoud. Daarnaast leveren we inspanningen om energiezuiniger en duurzamer te produceren: van compressoren met warmtecompensatie tot energie opwekken met zonnepanelen. Ook dat heeft een invloed op onze installaties."

"Daar bovenop zijn er de veel strengere normen zoals de BRC-norm en het onlangs uitgevaardigde Koninklijke Besluit inzake risicoanalyse van elektrische installaties. Al deze aspecten samen hebben een grote impact op de nood aan correcte documentatie en het as built houden van onze schema’s. En dat allemaal met een kleine technische ploeg. Om al deze uitdagingen goed te beheren, kozen we er bewust voor om een deel van onze engineering te outsourcen. Zodat we ons kunnen concentreren op onze core business: de productie van koffie en van plastic verpakkingen."

Juiste software én kennis bij EPLAN

Door de keuze voor outsourcing ontdekte Miko al snel dat hun bestaande ontwerpsysteem niet meer voldeed. Bart Laps: "Ons oude systeem was duidelijk niet meer marktconform. Na overleg met onze toeleveranciers en machinebouwers kwamen we al snel tot de conclusie dat EPLAN de beste keuze is."

Door voor EPLAN te kiezen, vond Miko meteen aansluiting bij de markt en haar leveranciers. "Bovendien merkten we dat EPLAN - naast de juiste software - ook de juiste kennis in huis heeft om onze documentatie doordacht te standaardiseren en te structureren. Kortom: de ideale basis voor een uniforme data-uitwisseling en een optimale samenwerking met onze externe partners," besluit Bart Laps.

"De complexiteit van ons machinepark, de nood aan flexibiliteit, een klein technisch team en strenge normen maakten de outsourcing van onze engineering noodzakelijk. Hierdoor werd EPLAN een logische keuze."

Bart Laps, Manager Productie & Techniek, Miko koffie