EPLAN Harness proD versnelt motorontwikkeling

EPLAN Harness proD versnelt motorontwikkeling

Steyr Motors is gespecialiseerd in aandrijfsystemen voor voertuigen, vliegtuigen en schepen. De onderneming biedt een breed assortiment van toonaangevende monoblok motoren tot diesel-hybrids.

Steyr Motors is gespecialiseerd in aandrijfsystemen voor voertuigen, vliegtuigen en schepen. De onderneming biedt een breed assortiment van toonaangevende monoblok motoren tot diesel-hybrids. Terwijl ontwerpers de mechanische componenten al ontwikkelden met hoogwaardige 3D CAD-systemen, was Steyr Motors nog steeds op zoek naar ondersteuning van haar elektrotechnische engineeringprocessen. De onderneming besloot daarom EPLAN Harness ProD te installeren. De ingebouwde 3D-tool voor engineering van kabelbomen maakte het mogelijk mechanische en elektrische componenten gelijktijdig te ontwikkelen, waardoor de ontwerptijd met 90 procent werd teruggebracht en uitgebreide documentatie beschikbaar kwam om zowel de proceskwaliteit als stabiliteit te waarborgen.Snel en zonder compromissenIn 2008 introduceerde Steyr Motors ’s werelds eerste diesel-hybrid motor voor de scheepvaart. Daar waar voor de engineering van het mechanische deel al jaren gebruik werd gemaakt van modelling met 3D-CAD systemen, was het elektrotechnische gedeelte niet toegankelijk voor moderne software/technologie. De bekabeling van de motor werd handmatig uitgevoerd en vereiste nauwe samenwerking tussen ontwikkelaars van het elektrotechnische deel en de ontwerpers van het mechanische deel. "De aanpassingen die noodzakelijk zijn om een robuuste motor te produceren, zoals een uitsparing waardoor de kabelboom niet over een koelrib hoeft te worden geleid, waren voorheen zeer tijdrovend," verklaart Roland Streitner, electronics and electrical engineering developer. "We moesten altijd compromissen sluiten wanneer het ging om bescherming van de kabel tijdens installatie en onderhoudswerkzaamheden." Daarnaast konden de afmetingen van de aangepaste kabelboom en bijbehorende componenten alleen worden vastgesteld nadat de externe leveranciers van kabelsystemen documentatie met deze gegevens hadden aangeleverd. Druk op deadlines verzwaart de eisenIn 2011 was Roland Streitner op zoek naar een praktische softwareoplossing. "Ik zag dat het zonder adequate softwareondersteuning erg moeilijk zou worden om de ontwikkeldoelstellingen te halen voor de nieuwe generatie scheepsmotoren die in 2012 op de markt moest verschijnen." Tijdens zijn speurtocht ontdekte hij het huidige EPLAN Harness proD, dat de gegevens van het mechanische en elektrotechnische ontwerp combineert. Het systeem ondersteunt niet alleen de import van MCAD-gegevens in IGES- of STEP-formaat, maar ook in native gegevensformaten van alle traditionele systemen. Een van de belangrijkste redenen voor het management om het groene licht te geven, was de significante besparing in schematische ontwikkeltijd. Het werkelijke voordeel ligt in de andere benadering: Vandaag de dag hoeft voor de ontwikkeling van elektrische componenten niet te worden gewacht tot een mechanisch prototype beschikbaar is. In plaats daarvan kan parallel aan het mechanisch ontwerp worden gewerkt. Dit betekent dat de kabelboom en bijbehorende componenten in een vroeg stadium zijn te ontwikkelen, om deze vervolgens te integreren en te beschermen binnen de behuizing van de aandrijving. De kans op mechanische beschadiging wordt hierdoor aanzienlijk verkleind.Inclusief bewerkingsaanpassingenOok de mogelijkheid om op eenvoudige wijze componentgegevens te importeren - bijvoorbeeld voor stekers - uit catalogi van producenten, bespaart enorm veel werk. Samen met de mogelijkheid van individuele definitie van standaard componenten (bijvoorbeeld kabels in AWG en parameters als minimale radii), zorgt dit dat de eerste ontwerpfase van kabelbomen veel sneller en eenvoudiger verloopt. Een nog veel belangrijker voordeel is de automatische aanpassing van de parameters van de kabelboom wanneer de geometrie is gewijzigd. "Als de ontwerper voor een betere stabiliteit bijvoorbeeld een flens dient te verplaatsen en daardoor de positie van een uitsparing verandert, dan wijzigt daarmee ook de geometrie van de kabelboom." zegt Roland Streitner. "De kabellijst met de lengten van de afzonderlijke onderdelen wijzigt automatisch, zodat de overzichttekening die na de wijziging wordt gemaakt, ook automatisch is gecorrigeerd."Uitgebreide documenten verhoogt de kwaliteit De uitgebreide documentatie, zoals door de gebruiker gedefinieerde materiaalbonnen en onderdeellijsten die worden gebruikt als basis voor kabeldiagrammen met berekening van tijd, kosten en gewicht, bevat automatisch ook de afgeleiden van besturingsbestanden voor de machines die worden gebruikt bij de productie van kabels en kabelbomen. Het beheer van de varianten en opties leidt automatisch ook tot meer hergebruik van soortgelijke onderdelen. Dit had invloed op het inkoopproces en de opslag van reserveonderdelen. "Met EPLAN Harness proD waren we niet alleen in staat in zeer korte tijd een geheel nieuwe motor te ontwikkelen, we wonnen ook meer tijd voor de daadwerkelijke denkprocessen die bij deze ontwikkeling horen, terwijl tegelijk de kwaliteit en flexibiliteit verbeterden," zegt Roland Streitner.  "Met EPLAN Harness proD waren we niet alleen in staat in zeer korte tijd een nieuwe motor te ontwikkelen, we wonnen ook meer tijd voor de daadwerkelijke denkprocessen die bij de ontwikkeling horen, terwijl tegelijk de kwaliteit en flexibiliteit verbeterden." Roland Streitner, electronic and electrical engineering developer