Meegroeien met onze klant
In 1991 startte Willy Eyckmans met drie medewerkers een bedrijf op in Westerlo. Willy Eyckmans Electriciteitswerken of Welec bekwaamde zich in elektrische installaties, aanvankelijk vooral voor de ondernemingen op het plaatselijke industriegebied.
"EPLAN is een onmisbare schakel in onze groei."In 1991 startte Willy Eyckmans met drie medewerkers een bedrijf op in Westerlo. Willy Eyckmans Electriciteitswerken of Welec bekwaamde zich in elektrische installaties, aanvankelijk vooral voor de ondernemingen op het plaatselijke industriegebied. Maar naarmate die bedrijven groeiden en ze steeds meer nood kregen aan complexe installaties, evolueerde Welec mee. In kennis, dienstverlening én schaalgrootte. Meer dan twintig jaar later is Welec een hoogwaardige partner in elektronische totaalprojecten met meer dan 250 goed opgeleide medewerkers in dienst.De activiteiten van Welec beperken zich al lang niet meer tot elektrische installaties. Om in te spelen op de specifieke wensen van zijn klanten anticipeert het bedrijf continu op de vernieuwingen en evoluties in de markt. En hoewel algemene elektrische installaties - van laag- tot hoogspanning - nog altijd de kernactiviteit uitmaken, overtuigt Welec intussen ook als expert in industriële bordenbouw, rationeel energiebeheer, procesautomatiseringen, databekabeling, beveiligings- en Scada-systemen.Zaakvoerder Willy Eyckmans heeft hier een goede verklaring voor. "Onze klanten zeggen altijd: ‘los het maar op’. En dan doen wij dat. Ook al moeten we ons daarvoor in nieuwe technieken bekwamen, ons in technologieën verdiepen of regelmatig ons actieterrein uitbreiden. Wat telt is dat we flexibel kunnen blijven inspelen op de verzuchtingen van onze klanten. Iets wat zij ook ten zeerste appreciëren. Precies omdat wij de klant geven wat hij wenst, hebben we een heel trouw klantenbestand opgebouwd. Sommigen doen al meer dan twintig jaar een beroep op ons. Die trouw willen we koesteren. Ook al stelt de markt ons steeds vaker voor grote uitdagingen."Gericht inspelen op de klantDe uitdagingen van de markt zijn inderdaad niet gering. De toenemende internationale concurrentie, steeds kortere doorlooptijden, klanten die meer variaties eisen en toeleveranciers zo naar een ‘configure to order’-aanpak drijven ... "Om hierop in te spelen heb je intern veel kennis en flexibiliteit nodig," bevestigt Willy Eyckmans. "Welec is meegegroeid vanuit de markt. Hierdoor hebben we in de loop van de jaren die broodnodige knowhow stukje bij beetje opgebouwd. Een non-stop project. We geven ons personeel een continue vorming en bijscholing. De markt en technologieën staan nu eenmaal niet stil. We moeten ze blijven volgen als we een antwoord willen blijven geven op de veranderende noden van onze klanten."Doorgedreven serviceafdelingDie houding heeft ertoe geleid dat Welec vandaag veel meer doet dan installaties plaatsen. Willy Eyckmans: "Onze dienstverlening reikt ver. Zo hebben we een serviceafdeling die er alles aan doet om de klant bij te staan. Service behoort tot onze core competenties, 24 uur per dag, 7 dagen op 7 pakken we het met beide handen vast. We hebben een grote vloot met volledig uitgeruste wagens die dagelijks onderweg zijn om klanten te ontzorgen. Daarnaast bouwen we een grote stock uit waarmee we meteen kunnen inspelen op een vraag naar aanpassingen of wisselstukken. Twaalf uur per dag staan onze technische mensen paraat om de dispatching te regelen en in te spelen op vragen van de klant. Dat vereist een stevige organisatie."
Bordenbouw als uitkomstDe servicedienst van Welec groeide voort uit de vraag van klanten naar een totaaloplossing bij een ‘one stop shopping’ partner. Dat geldt ook voor de eigen bordenbouwafdeling. Willy Eyckmans: "Bordenbouw is nooit een doel op zich geweest, het is een uitkomst. We doen het om onze klanten beter van dienst te zijn. Maar als we dan toch ergens mee beginnen, willen we het meteen zo goed mogelijk doen. Dat betekent dat we ons vandaag ook in bordenbouw willen profileren als ‘beste van de klas’."
Innovatie vooropDat zijn meer dan holle woorden. De no-nonsense aanpak van Willy Eyckmans weerspiegelt zich duidelijk in de manier waarop Welec aan bordenbouw doet: innovatief en met een doorgedreven automatisering. De afdeling bevat digitaal aangestuurde CNC-machines, een eigen koperconfectielijn en zelfs ultra-ergonomische bedradingstafels. Op die manier verhoogt deze ‘randactiviteit’ mee de efficiëntie van het engineeringproces en draagt ze bij tot de hoge kwaliteit van de aangeleverde installaties.
Automatisering en ergonomieWilly Eyckmans: "Mijn grote passie voor automatisering en techniek geeft grotendeels vorm aan onze bordenbouwafdeling. Zo is de engineering automatisch gelinkt aan een Steinhauer CNC-machine. We hebben ook een eigen koperconfectielijn van Stierli-Bieger die koperprofielen op maat confectioneert, plooit en boort. Onze bedradingstafel is van eigen makelij. Ze heeft een geautomatiseerde aanvoer en afvoer zodat onze mensen geen zware stukken moeten tillen. Ze is ook verstelbaar in functie van de ergonomische wensen van onze medewerkers."
Met EPLAN verder optimaliserenIn de gedachtegang van een verdere optimalisering en automatisering van de engineering, vormt EPLAN een belangrijke schakel. "Meer nog," zegt Willy Eyckmans, "We kunnen EPLAN hier niet meer uit wegdenken. We zijn altijd bereid om te investeren in oplossingen waarmee we onze klanten sneller en beter kunnen bedienen. Dat was ook zo met de overstap van ons vroegere CAD-systeem naar EPLAN. Een goede beslissing. Ik kan me niet voorstellen dat andere systemen ons hele engineeringproces op dezelfde manier kunnen dragen."
Onmisbare schakelWelec schakelde twintig jaar geleden over op EPLAN. Ze voelden vrijwel meteen een positieve weerslag op de efficiëntie van hun engineering. Vandaag hebben ze drie licenties EPLAN Professional in huis. Willy Eyckmans: "EPLAN voedt een groot gedeelte van onze automatisering. Het systeem stuurt onder andere onze CNC-machine en koperconfectiemachine aan. Dankzij interfaces die we samen met EPLAN ontwikkelden. Het stelt ons in staat om doorheen het hele engineeringproces digitaal te denken. Dat betekent minder fouten, sneller werk, een hogere kwaliteit van schema’s en documentatie en flexibeler inspelen op de wensen van onze klanten."
Samen vooruit kijkenOok de engineers die met EPLAN werken zijn lovend. "We hebben de voorbije jaren fiks geïnvesteerd in EPLAN-kennis. Maar die opleidingen lonen. Niet alleen omdat onze engineers het systeem volledig in de vingers krijgen, ook omdat we alle engineeringkennis in het EPLAN-platform kunnen borgen. Ik zie trouwens nog meer potentiële optimalisatieslagen met EPLAN. Het is belangrijk naar de toekomst te kijken. En wanneer je dat samen doet met een partner die ook altijd vooruit kijkt, weet je dat je gebeiteld zit."
Voor meer info over Welec elektro techniek n.v.: <link http: www.welec.be>www.welec.be